Bel ons
Menu
Sluit
Bel ons
Menu
Sluit
Home
Reisinspiratie
Stille kracht onder de waterlijn

Stille kracht onder de waterlijn

Stille kracht onder de waterlijn | Destin Travel

Hoe innovatieve voortstuwingstechniek zorgt voor fluisterstil comfort op de Europese rivieren.

Een draaiende schroef, een ronkende motor? Dat kán anders. Achter de schermen van de mooiste riviercruises van Europa klopt een hightech hart: de stille kracht van Veth Propulsion by Twin Disc. In Papendrecht ontmoeten techniek en reizigerscomfort elkaar. 

Het ruikt naar olie en staal, het klinkt naar stilte. We staan op de werf van Veth Propulsion in Papendrecht, waar een glimmende roerpropeller meteen in het oog springt. De ‘thruster’ zoals de kenners hem noemen hangt klaar voor installatie. Goudkleurige schroefbladen, een knalrode romp, een stille belofte. “Dit is de plek waar comfortabel varen begint,” steekt Wim Boom met een brede glimlach van wal. Op zijn visitekaartje staat geen functie, maar: Passie voor de binnenvaart

Revolutie op de rivieren 

Cees van Pelt, directeur van de Destin Travel Group, herinnert zich hoe de riviercruisesector in een stroomversnelling kwam. “Dat begon destijds met de opening van het Main-Donaukanaal, waardoor de Rijn met de Donau werd verbonden. Daarmee werden zestien Europese landen verbonden via de rivieren. Het heeft een enorme innovatiegolf teweeggebracht in de binnenvaart.” 

Veth Propulsion levert innovatieve voortstuwingssystemen voor schepen over de hele wereld. Van de Donau tot de Mississippi. Ook dichter bij huis vaart Destin met de modernste schepen van rederijen als Lüftner en Scylla. Cees: “Omdat zij elk jaar nieuwe schepen bouwen, varen wij altijd met de nieuwste technologie. De voortstuwingstechniek van Veth Propulsion speelt daarin een sleutelrol.” 

Slimme schroeven, stille schepen 

Hoe leg je dat simpel uit? Wim probeert het: “Een schip wil van A naar B en daar heb je voortstuwing voor nodig. De motor brengt kracht over naar de schroef. Die gaat draaien en geeft stuwkracht. Hoe sneller de schroef draait, hoe meer kracht. Voordeel is dat de thrusters hierbij 360 graden kunnen draaien wat ervoor zorgt dat de beide propellers efficiënt ontworpen zijn voor één draairichting. Er zijn geen concessies gedaan in het ontwerp hiervan.” 

Hij wijst op de propeller: “Onze thrusters hangen achteraan onder de machinekamer van het schip, één meter diep in het water. Dat maakt een schip extreem wendbaar. Maar wat écht verschil maakt, is hoe we geluid en trillingen dempen.” De hele aandrijving is elastisch opgehangen, letterlijk in rubbers. Ook de machinekamer ‘zweeft’, los van de romp. “Vroeger stond alles staal op staal. Dan trilde het hele schip. Nu staat alles op rubber, wat zorgt voor een optimaal vaarcomfort. Je voelt nauwelijks dat je vaart.” 

© Veth Propulsion

Nieuwe routes 

Die stilte is geen bijzaak, maar een essentieel onderdeel van de beleving. Cees: “Onze reizigers merken het direct. Je hoort nagenoeg niks en je ervaart, afhankelijk van de locatie van de cabine, veel minder of geen vibratie. Dat maakt nachtvaren ineens comfortabel. En dat opent nieuwe routes. We kunnen nu bijvoorbeeld op het gekanaliseerde gedeelte van de Rijn vanuit Straatsburg naar Bazel in Zwitserland ’s nachts doorvaren. Dat was vroeger ondenkbaar.” 

Ook op het gebied van duurzaamheid brengt deze innovatie winst. Wim legt uit: “De schroeven zijn zo ontworpen dat ze minimale weerstand geven. Dat bespaart brandstof, bijvoorbeeld bij het nemen van een bocht. Combineer dat met dieselelektrische aandrijving en slimme bochtentechnologie, en je verlaagt direct je CO-uitstoot.”

Samen bouwen aan kwaliteit 

Veth Propulsion bouwt niet alleen aan techniek, maar ook aan relaties. Cees: “Wat mij vooral aanspreekt, is hun permanente streven naar verbeteringen. Technisch top, maar tegelijk ook heel no-nonsense. Hoewel er recentelijk een prachtig nieuw kantoor is gebouwd, houden de serviceteams nog steeds kantoor direct aan de kade, dicht bij hun klanten. En ze leveren hun thrusters zelfs aan rederijen waarmee wij varen op de Mississippi. Dat zegt genoeg over hun wereldwijde reputatie.” 

Met een indrukwekkende onderdelenvoorraad kan Veth Propulsion elk schip razendsnel weer de vaart in helpen. Wim: “We weten wat er bij de klant speelt. Contact houden, geen afstand creëren. Je antenne moet altijd uitstaan. We bouwen samen met de klant aan een schip. En als er iets is, staan we binnen een dag aan boord. Waar ook in Europa.”

De samenwerking tussen beide bedrijven draait dan ook niet alleen om techniek, maar vooral om gedeelde waarden. Cees: “Beide bedrijven hebben geen talent voor B-keus. We kiezen voor louter kwaliteit. Wat wij voor onze gasten zoeken, is precies wat Veth Propulsion levert: het allerbeste.” 
 
Passie, betrouwbaarheid en loyaliteit. Woorden die vaak klinken in Papendrecht én bij Destin Travel in Hendrik-Ido-Ambacht. Wim: “Dat voel je in elke schroefslag. Het maakt een riviercruise met Destin niet alleen tot een onvergetelijke, maar ook heel comfortabele reiservaring.”

Ontdek meer verhalen

Laat u inspireren door reisverslagen of achtergrondverhalen bij de mooiste bestemmingen