Bel ons
Menu
Sluit
Bel ons
Menu
Sluit
Flamsbana

Flåm Spoorlijn

Een adembenemend mooie treinreis tussen Hanzestad Bergen en de Noorse hoofdstad Oslo

Brochure aanvragen Brochure aanvragen

Reis met de Flåm trein door Noorwegen

De Flåm Spoorlijn is een zijtak van de Bergen Spoorlijn en brengt zijn passagiers op een reis van 20 kilometer over een van de meest steile spoortrajecten ter wereld. Zo'n 80 procent van de 20 kilometer lange route heeft een hellingsgraad van 5.5 procent. Tijdens een reis met de Flåm trein geniet u van de prachtige omgeving die niet op andere manieren te bereiken zijn. Vanuit Flåm, mooi gelegen aan de Aurlandsfjord, passeert de Flåm trein talloze haarspeldbochten, spiraalbochten en maar liefst 20 tunnels, waarvan er 18 met de hand zijn uitgehakt. Het omringende Noorse landschap is spectaculair met rivieren en watervallen, sneeuw bedekte bergtoppen en in de verte gelegen boerderijen. De treinreis door Noorwegen, die ongeveer een uur duurt, eindigt in het op 865 meter hoogte gelegen Myrdal.

Flamsbana_5
De trein passeert maar liefst 20 tunnels
De trein passeert maar liefst 20 tunnels
Flamsbana_4
Spectaculair landschap
Spectaculair landschap
Flamsbana_3
Onderweg naar Myrdal
Onderweg naar Myrdal
Veeg naar links

Combineer een reis met de Bergen spoorlijn met de Flam Spoorlijn

Een reis met de Flåm Spoorlijn is goed te combineren met een reis met de Bergen Spoorlijn. De Bergen Spoorlijn is één van de mooiste spoorlijnen ter wereld en brengt u langs ruige Scandinavische landschappen van Hanzestad Bergen naar hoofdstad Oslo. Onderweg komt u langs diepe fjorden en rijdt de trein door onnoemelijk veel tunnels met tussendoor vele prachtige landschappen.

De geschiedenis van de Flåm trein

De Flåm Spoorlijn heeft een lange ontwikkeling doorgemaakt tot wat het nu is. Het idee voor de spoorlijn ontstond in het jaar 1871. Het duurde nog tot 1908 tot het traject werd goedgekeurd door de Noorweegse overheid. Pas in 1924 begon het bouwen van de spoorlijn pas echt. 18 van de 20 tunnels op het traject werden met de hand uitgehakt. Elke meter tunnel koste een maand en aangezien de tunnels gezamenlijk 5.691 meter lang zijn is het geen verrassing waarom het project zo lang heeft geduurd.

In 1940 was de Flåm Spoorlijn eindelijk klaar en gingen de eerste stoomlokomotieven rijden. Vanaf 1947 deden elektrische lokomotieven hun intrede. In 1953 reisden zo'n 115.000 passagiers per jaar over de Flåm Spoorlijn. Een decennium later was dit aantal gestegen naar 175.000 jaarlijkse reizigers. In 2015 stond het aantal op bijna 800.000 passagiers.

Reis samen met Destin Travel over de Flåm Spoorlijn

Geniet van het unieke Noorse landschap tijdens één van onze rondreizen met de Flåm trein door dit ruige Scandinavische land. Onze Travel Consultants helpen u graag verder met het samenstellen van de perfecte reis.

Incento_Lien_CTA Blok
Wij staan voor u klaar
Onze Travel Consultants geven u graag advies!

Wilt u meer weten over onze beroemde treinen of heeft u advies nodig over uw volgende treinreis?

Bel +31 (0)88 - 13 07 320
Destin Treinreizen_Luxe railcruises 2025-2026_MU
Luxe brochure
De mooiste treinreizen ter wereld
  • Ruim 60 pagina's treinreisinspiratie
  • Beroemde en nostalgische treinen
  • Gratis bij u thuisbezorgd 

 

Brochure aanvragen