Bel ons
Menu
Sluit
Bel ons
Menu
Sluit

Uw varend hotelschip

Friendship Cruises maakt gebruik van het betere materiaal. Wij varen met luxe en moderne hotelschepen. Het blijft echter wel een schip, dat betekent dat u altijd bijgeluiden zult horen in een sluis, van een boegschroef e.d. Wij varen met schepen die volgens de laatste techniek zijn gebouwd met zwevende machinekamers, die goed geïsoleerd zijn (afhankelijk van het bouwjaar); geen schroefassen, maar propellers, waardoor trilling tot een minimum beperkt wordt. Het is natuurlijk nooit zo rustig als bij u thuis in de huiskamer. Vaak moet u even wennen aan de nieuwe omgevingsgeluiden. Het is goed om daar rekening mee te houden, dan bent u er ook het snelst aan gewend. Helaas kunnen vanwege de beperkte omvang van de schepen niet alle cabines ver weg van de motoren, ventilatoren, keuken en aggregaten gebouwd worden. 

Graag maken wij u erop attent dat de machinekamer zich doorgaans achterop het schip bevindt. Om deze reden is geluid en / of trilling (mogelijk) het meest te ervaren in de cabines achterin het schip. Op de meeste schepen bieden wij zogenoemde Economy cabines aan, waarvoor een lagere prijs wordt berekend vanwege de ligging.

Bemanning aan boord

Voor onze luxe riviercruises werken we samen met internationale rederijen. Voor alle rederijen, of dat nu Nederlandse, Duitse of Zwitserse rederijen zijn, geldt dat de bemanning steeds meer bestaat uit mensen uit o.a. Roemenië, Indonesië, Filippijnen en steeds minder uit Nederlandse bemanning. In Nederland zijn helaas geen mensen meer te vinden die op een luxe hotelschip willen werken. Op sommige schepen zijn er nog wel 1 of 2 Nederlands sprekende bemanningsleden aanwezig. Deze internationale bemanning is heel vriendelijk, heeft een goede dienstverlenende instelling en wilt u alle mogelijke service geven aan boord. Mocht u nu tegen een taalprobleem aan lopen in het restaurant of in uw cabine, schroom dan niet even contact op te nemen met uw cruiseleader, want hij / zij kan u hierbij zeker assisteren. 

Uw (internationale) reisgezelschap aan boord 

Friendship Cruises werkt samen met gerenommeerde internationale rederijen. Afhankelijk van de datum of het traject chartert Friendship Cruises het gehele schip of een gedeelte ervan. Indien Friendship Cruises over het gehele schip beschikt verblijft u met uitsluitend Nederlanderlandse passagiers aan boord. Uw deskundige Nederlandssprekende cruiseleader reist met u mee. 

Het kan ook voorkomen dat Friendship Cruises een gedeelte van een hotelschip heeft geboekt. In dat geval maakt u uw cruise met bijvoorbeeld veertig, zestig of tachtig Nederlanders onder leiding van een deskundige Nederlandssprekende cruiseleader. De overige passagiers aan boord van uw hotelschip hebben bijvoorbeeld een Duitse, Engelse, Zwitserse, Amerikaanse, Franse, Australische of andere nationaliteit. De voertaal aan boord is veelal Engels of Duits. 
Kiest u voor een cruise op de Mississippi, Mekong, Ganges  of een andere individuele groepsreis (binnen of buiten Europa), dan reist u aan boord van uw hotelschip in een internationaal gezelschap. Vanaf een bepaald minimum aantal deelnemers wordt u begeleid door een deskundige Nederlandssprekende cruiseleader.  Wij informeren u graag telefonisch (+31 (0)88-13 07 300) of via email (friendship@destintravel.nl). 

Kleding en dresscode aan boord

Uiteraard is de kledingkeuze afhankelijk van het jaargetijde waarin u op reis gaat. Wij raden u aan om comfortabele casual kleding mee te nemen. Wanneer u in de zomer op reis gaat, vergeet dan niet ook wat warmere kleding mee te nemen voor de wat koelere dagen en avonden. Voor zonnige dagen is het raadzaam een zonnebril of een zonnehoed bij u te hebben. Goede, gemakkelijk zittende (wandel)schoenen kunnen goed van pas komen bij een excursie of bezoek aan een stad. 

Tijdens de diners aan boord kunt u informeel gekleed gaan. Badkleding, korte broeken en dergelijke worden echter tijdens de maaltijden in het restaurant niet op prijs gesteld. Tijdens het feestelijke Captains Dinner stelt de bemanning van het schip het op prijs wanneer u formeel gekleed gaat. Hierbij kunt u denken aan het ‘tenue de ville’. Voor een dame kunt u denken aan een nette rok of pantalon met een blouse of blazer. Voor de heren geldt dat zij een nette pantalon met overhemd dragen en eventueel een stropdas. Een kostuum voldoet uiteraard ook, maar hoeft zeker niet. Het Captains Dinner is geen galadiner, galakleding is dus ook niet van toepassing, maar het mag natuurlijk best iets feestelijks zijn. Tijdens een kerstcruise hebben de diners doorgaans nog een extra feestelijk karakter. Houdt u hier alstublieft rekening mee bij het inpakken van uw koffer. 

Ontspanning aan boord 

In de comfortabele salon kunt u heerlijk ontspannen en genieten van het altijd wisselende en aan u voorbijtrekkende landschap. De bemanning staat voor u klaar om u te verwennen met een hapje of een drankje. Op veel schepen zorgt de boord muzikant voor gezellige muziek. ’s Avonds wordt u in de salon van harte uitgenodigd om een dansje te wagen. Aan de gezellige bar kunt u nog tot later op de avond een breed scala aan drankjes bestellen. De barkeeper zorgt ervoor dat de sfeer gezellig is. Diverse schepen beschikken over een bibliotheek waar er verschillende boeken en gezelschapsspellen beschikbaar zijn voor gebruik. In de boordboetiek vindt u naast ansichtkaarten diverse kleine cadeautjes waarmee u het thuisfront of uzelf kunt verwennen. De faciliteiten verschillen per hotelschip. Op het ene hotelschip bevindt zich een binnenzwembad, sauna en solarium. Op een ander schip bevindt zich bijvoorbeeld een fitnessruimte. Sommige schepen bieden extra service, zoals bijvoorbeeld een massage of een bezoek aan de kapper. Het Zonnedek is eveneens een perfecte plek om te ontspannen. Vanuit uw ligstoel geniet u van de prachtige panorama’s die aan u voorbijtrekken of u speelt gezellig een potje schaak met levensgrote stukken. Soms is er zelfs een whirlpool op het Zonnedek. Hier kunt u echt genieten van de charme van een riviercruise in de frisse lucht. Aan u de keuze! 

De maaltijden

Wij besteden veel aandacht aan de verzorging aan boord. Alle maaltijden, zoals ontbijt, lunch en diner zijn van een voortreffelijke kwaliteit. Het begint al met een heerlijk ontbijtbuffet, maar dat is nog lang niet alles. Iedere avond wordt u een heerlijk diner geserveerd. Juist in de vakantie mag het best wat extra zijn. Iedere dag is het weer een verrassing. Reken maar dat de kok het u naar de zin maakt. Eet smakelijk! 

Vrije tafelzitting in het restaurant
Elke dag kunt u zelf kiezen aan welke tafel in het restaurant u plaatsneemt voor het ontbijt, lunch of diner. Friendship Cruises vaart met 'boutique' hotelschepen, varierend van 80 - 176 passagiers. Vergeleken met zeecruises zijn dat 'kleine' schepen van 110 tot 135 meter in lengte en maximaal 11.40 meter breed. Aan welk tafeltje in het restaurant u ook plaatsneemt, u heeft altijd een prima plek om van de panorama's van het voorbijglijdende landschap te genieten. Noch bij reservering, noch aan boord kunt u een tafel reserveren. Wij kiezen bewust voor een vrije tafelzitting. De ene keer ontbijt u rustig met z'n tweeën aan een kleine tafel in de hoek van het restaurant, op een ander moment luncht u met andere passagiers die u tijdens de morgenexcursie uitgebreider heeft gesproken. Zo maakt u op een ontspannen manier kennis met uw medepassagiers. Voor onze groepsreizen in internationaal gezelschap werkt het net even iets anders: de hotelmanager reserveert voor het Friendship Cruises gezelschap een aantal tafels, waar u dagelijks uw eigen plekje kunt kiezen. Voor cruiseleaders wordt meestal wel een tafeltje gereserveerd. Zo kan de reisleiding overleg plegen tijdens de maaltijden. 

Het ontbijt: ca. 07.00 – 09.00 uur
Het ontbijt aan boord is georganiseerd in ‘open zitting’. Dit houdt in dat u tussen de aangegeven tijden de maaltijd kunt gebruiken. Er wordt u een heerlijk ontbijtbuffet geserveerd. U kunt naar eigen keuze het ontbijt samenstellen. U heeft een ruime keuze uit: diverse soorten brood; muesli; diverse soorten beleg: ham, kaas, worst en zoetwaren; koffie, thee, melk, jus d’orange, yoghurt en eieren. 

De lunch: ca. 12.30 – 13.30 uur
Tussen de middag wordt er een uitgebreide lunch, vaak in buffetvorm, geserveerd, meestal met een kop soep of een andere hartigheid. 

Het diner: ca. 18.30 uur
’s Avonds wordt in het restaurant het diner geserveerd. Elke dag opnieuw weer een hoogtepunt, in de vorm van een dinerbuffet of een keuzediner. Op de laatste avond wordt er vaak een speciaal afscheidsdiner geserveerd; zo krijgt uw verblijf aan boord een extra feestelijk tintje. 

Consumpties

Op de meeste schepen wordt u twee- of driemaal per dag gratis koffie of thee geserveerd: meestal is dit aansluitend aan de lunch en het diner en 's middags om ca. 15.30 uur. Tenzij anders meegedeeld, zijn de consumpties, zoals alcoholische dranken of koffie, thee, fris e.d. die u zelf bestelt voor eigen rekening. Consumpties tijdens de afscheidsmaaltijd zijn ook voor eigen rekening. Het betalen van de consumpties gebeurt slechts één maal, namelijk aan het einde van de reis. Alle drankjes die u tijdens de reis gebruikt, kunnen op uw cabinenummer worden geschreven. Dat is prettig en gemakkelijk! U betaalt de consumpties contant in euro’s of met uw creditcard. Het verschilt per schip of pinbetalingen met uw bankpas mogelijk zijn. 

Fooien

Het geven van een fooi is niet verplicht. Tijdens uw riviercruise staan er ongeveer 30-40 mensen dag-in dag-uit voor u klaar. De rederij van het schip waarmee u vaart zal u aan het einde van de reis vragen om een fooi te geven. Veel passagiers weten niet hoe groot zo’n fooi mag zijn. Omdat er hierdoor onduidelijkheid ontstaat, geven wij u graag door wat onze richtlijnen zijn voor onze Europese cruises: ca. € 9,- per gast per dag is een prima gebaar. Voor enkele reizen gelden afwijkende richtlijnen. U vindt deze informatie dan bij de betreffende reis op onze website. Voor onze wereldwijde cruises staat de richtlijn vermeld bij de desbetreffende reis.

Schoonmaak en inrichting

Uw cabine wordt dagelijks schoongemaakt. In uw cabine vindt u verdere informatie over de wisseling van handdoeken en bedlinnen. 

Toegankelijkheid Zonnedek

Op diverse rivieren zal vanwege de beperkte doorvaarthoogte bij lage bruggen en / of wegens veiligheidsvoorschriften het Zonnedek afgesloten worden. Houd u rekening met de mogelijkheid dat het Zonnedek dan (tijdelijk) niet toegankelijk is.

Niet helemaal tevreden

Het kan gebeuren dat u tijdens uw reis een tekortkoming in de uitvoering van de reisovereenkomst constateert. Dit dient u z.s.m. aan boord te melden bij de betrokken dienstverlener en/of de reisleiding. Wordt de tekortkoming niet opgelost, dan dient u direct contact met ons op te nemen. Geef ons de kans tijdens de reis het probleem op te lossen. Wacht niet tot thuiskomst, want dan plaatst u zichzelf en ons voor een voldongen feit. Indien u onverhoopt verzuimt een tekortkoming door te geven bij aanvang van het probleem en / of tijdens het verblijf, kan dit tevens betekenen dat u het recht op genoegdoening verliest, daar wij niet in de gelegenheid zijn gesteld een oplossing te bieden. Na uw reis kunt u binnen uiterlijk twee maanden na terugkeer eventuele tekortkomingen schriftelijk melden (zie verder artikel 12 van de ANVR-Reizigersvoorwaarden).

Enquêteformulier

Wij blijven graag op de hoogte van de ervaringen van onze gasten. Aan de hand van uw mening worden reizen aangepast en nieuwe reizen ingekocht. Daarom ontvangt u van ons na de reis een digitaal enquêteformulier met vragen over de reis, het schip, de excursies, etc. Alvast hartelijk dank voor de moeite.

Enkele opmerkingen

- Elektrische  aansluitingen voor scheerapparaten en föhns zijn aanwezig (220 Volt).
- Uw cabine is voorzien van bedlinnen, handdoeken en badlakens. Handdoeken en badlakens worden enkele malen verwisseld. Washandjes zijn niet aanwezig. 
- U kunt op elk gewenst moment aan boord komen; de buitendeur is altijd geopend. ’s Nachts is er een wacht aan boord. Komt u na 23.00 uur aan boord, denkt u er dan aan de grootst mogelijke stilte in acht te nemen.
- De directie en het personeel kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor beschadigde en / of zoekgeraakte eigendommen van passagiers. 

Meer reisinformatie